, , ,

Hari 01 - Menanam Tekad, Impian Sedekad...

Syukur ke hadrat tuhan akhirnya aku diberikan kekuatan untuk memulakan cara hidup dan cara makan yang lebih sihat. Hari ini aku menanam tekad untuk memenuhi impian aku 10 tahun lalu untuk kuruskan badan. Impian yang tidak pernah tercapai dan asyik terkubur sahaja kerana 'rasukan nasi'...

Kali ini aku tak peduli! Aku memaksa diri untuk kesekian kalinya berusaha ke arah tersebut. Walaupun pasrah (kerana terpaksa), usaha ke arat matlamat yang satu itu harus diteruskan. Semoga tuhan permudahkan segala urusanku dan diberikan perlindungan dari sebarang gangguan.


Hari ini sediakan sebotol air kosong 1.5 liter dan minuman susu untuk menemaniku sepanjang tempoh aku sibuk di Studio bagi menyiapkan karya kanvas 6x6 untuk Pameran ArtGeng di Matic tahun hadapan. Sasaran aku nak pamerkan 6 karya. Media yang bakal digunakan adalah bebas. Aku campur macam-macam bahan dan ikut suka hati aku sahaja... Apa pun, elemen lukisan inai harus tertempel pada karya-karya yang bakal dihasilkan.

Dari jam 11 pagi aku mengurungkan diri, fokus menghasilkan karya tersebut... sedar tidak sedar suara garau dari MacBook milikku menyatakan; "It's 5 O'clock!"

Cepat sungguh masa berlalu dan baruku sedar perutku menyanyikan lagu 'Keroncong Untuk Ana'. ;) Mana tidaknya, dari tadi asyik diisi dengan air kosong dan susu. Wah, wah! saya rasa hari ini sangat sihat... tetapi makan dilupa jangan.

Terus bergegas keluar memandu untuk mencari makanan yang berkhasiat. Lapar pada tahap maksima! Dengan segera aku memesan semangkuk Garden Salad dan Chicken Chop with Italian Herbs serta 2 gelas air kosong. Cuba teka di mana aku makan?

Bagi yang meneka dengan betul, mesti anda dah selalu menjamu selera di Pizza Hutkan? Bijak... bijak!

Pelayan di situ dengan segera menghulurkan aku mangkuk kosong. Aku dengan segera ke kaunter Salad dan membuat pilihan. Mataku tertacap pada sos 'Thousand Island' yang menjadi kegemaranku sejak kecil lagi. Namun kali ini aku menghadkan diriku untuk mengambil hanya sedikit sahaja. Betul, aku tidak tipu dan buktinya seperti gambar yang kurakam di bawah ini.


Dengan sopannya aku meratah semua isi Garden Salad ini. Ikutkan hati, ingin sahaja aku melahap semahu-mahunya. Tidak manis seorang gadis muslimah yang ayu bersikap sedemikian rupa. Dengan rasa bersyukur aku makan dan menikmati Garden Salad ini... Sedap! Tambah untuk kali ke 2. 

Kemudian muncul pula hidangan yang berikutnya iaitu Chicken Chop with Italian Herbs. Sewaktu membuat pesanan tadi, aku telah maklumkan pada pelayan yang aku hanya inginkan Chicken Chop tanpa kentang lenyek. Disebabkan aku dah tolak kentang lenyek maka aku pun meminta agar diberikan lebih sayur-sayuran. Kuahnya pula aku minta diasingkan ke dalam sebuah mangkuk.

Seronok sekali apabila hidangan yang sampai begitu banyak brokoli dan terdapat batang-batang lobak yang telah distim. Kuah yang bergenang dalam pinggan tersebut tidak pasti pula apa tapi rasanya seperti bawang putih.

Mungkin ada yang tertanya-tanya samada sedap atau tidak makan Chicken Chop tanpa kuah? Sedap ada tidak itu bukan persoalannya. Apa yang penting, (kerjasama!) hehehehe... Apa yang penting adalah khasiatnya. Gambar di bawah adalah gambar hidangan yang diambil secara dekat. Menggiurkan tak?



Ringkasan hidangan yang diambil hari ini:
Hari Pertama Fasa Pertama pada 10/12/12

Sarapan - Susu
Minum Pagi - Air Kosong 2 gelas
Makan Tengahari - Susu (sebabnya agak sibuk dan fokus dalam menyiapkan hasil karya)
Minum Petang - Masa inilah yang digunakan untuk makan hidangan yang berkhasiat yang sepatutnya dimakan pada waktu tengahari tadi. 
Makan Malam - 1 Keping Chicken Chop & 1 Keping Chicken Grill tanpa sebarang kuah.
dan yang paling penting, minum air kosong banyak-banyak... walaupun liat, tetap usahakan. Hanya dapat habiskan 1.5L sahaja hari ini.

Kalori yang telah diambil - Masih belajar untuk mengira...


0 comments:

 

:: Anak Selim Pasti Slim! :: © 2012 | Designed by Cheap Hair Accessories

Thanks to: Sovast Extensions Wholesale, Sovast Accessories Wholesale and Sovast Hair